Como es habitual, Nintendo no ha ofrecido cifras concretas respecto a los modelos o velocidades de los chips de Wii U, ni tampoco respecto a las cantidades de memoria. Sin embargo, sí que ha puesto al día las especificaciones técnicas conocidas desde hace un año, ofreciendo nuevos detalles y pistas sobre la potencia del nuevo hardware.
Esta es la información oficial:
- Size: Approximately 1.8 inches high, 10.5 inches deep and 6.8 inches long.
- Weight: Approximately 3.41 pounds (1.5 kg).
- CPU: IBM PowerⓇ-based multi-core processor.
- GPU: AMD Radeon™-based High Definition GPU.
- Storage: Wii U uses an internal flash memory. It also supports SD memory cards and external USB storage.
- Networking: Wii U can access the Internet via wireless (IEEE 802.11b/g/n) connection. The console features four USB 2.0 connectors - two in the front and two in the rear - that support Wii LAN Adapters.
- Audio Output: Uses six-channel PCM linear output via HDMI® connector, or analog output via the AV Multi Out connector.
- Video Output: Supports 1080p, 1080i, 720p, 480p and 480i. Compatible cables include HDMI, Wii D-Terminal, Wii Component Video, Wii RGB, Wii S-Video Stereo AV and Wii AV.
Estos datos descubren que Wii U es capaz de producir imágenes Full HD a 1080p y que utiliza conexión HDMI para el vídeo y el audio envolvente. La tapa frontal esconde ranura de SD y dos conectores USB a sumar a los traseros. Para conectar a Internet se puede usar la Wi-Fi incorporada o los adaptadores LAN de la Wii. No se conoce la memoria flash interna de la consola, pero sí que se puede ampliar mediante SD o discos duros externos USB.
Junto a estos datos, la Wii U definitiva se ha presentado siempre como una consola disponible en blanco o negro, posiblemente de lanzamiento:
A falta de especificaciones detalladas oficiales, los fanáticos del hardware, los números y las comparaciones pueden fijarse en los rumores que han azotado la red justo antes de la conferencia de Nintendo. Según una hoja técnica supuestamente filtrada, estas serían el resto de 'specs' de Wii U:
Main Application Processor
PowerPC architecture.
Three cores (fully coherent).
3MB aggregate L2 Cache size.
core 0: 512 KB
core 1: 2048 KB
core 2: 512 KB
Write gatherer per core.
Locked (L1d) cache DMA per core.
Main Memory
Up to 3GB of main memory (CAT-DEVs only). Note: retail machine will have half devkit memory
Please note that the quantity of memory available from the Cafe SDK and Operating System may vary.
Graphics and Video
Modern unified shader architecture.
32MB high-bandwidth eDRAM, supports 720p 4x MSAA or 1080p rendering in a single pass.
HDMI and component video outputs.
Features
Unified shader architecture executes vertex, geometry, and pixel shaders
Multi-sample anti-aliasing (2, 4, or 8 samples per pixel)
Read from multi-sample surfaces in the shader
128-bit floating point HDR texture filtering
High resolution texture support (up to 8192 x 8192)
Indexed cube map arrays
8 render targets
Independent blend modes per render target
Pixel coverage sample masking
Hierarchical Z/stencil buffer
Early Z test and Fast Z Clear
Lossless Z & stencil compression
2x/4x/8x/16x high quality adaptive anisotropic filtering modes
sRGB filtering (gamma/degamma)
Tessellation unit
Stream out support
Compute shader support
GX2 is a 3D graphics API for the Nintendo Wii U system (also known as Cafe). The API is designed to be as efficient as GX(1) from the Nintendo GameCube and Wii systems. Current features are modeled after OpenGL and the AMD r7xx series of graphics processors. Wii U's graphics processor is referred to as GPU7.
Sound and Audio
Dedicated 120MHz audio DSP.
Support for 6 channel discrete uncompressed audio (via HDMI).
2 channel audio for the Cafe DRC controller.
Monaural audio for the Cafe Remote controller.
Networking
802.11 b/g/n Wifi.
Peripherals
2 x USB 2.0 host controllers x 2 ports each.
SDCard Slot.
Built-in Storage
512MB SLC NAND for System.
8GB MLC NAND for Applications.
Host PC Bridge
Dedicated Cafe-to-host PC bridge hardware.
Allows File System emulation by host PC.
Provides interface for debugger and logging to host PC.
Aparte de coincidir con los escuetos datos ofrecidos por Nintendo, estos números proceden de una fuente habitualmente fiable. De ser ciertos, y por supuesto a falta de pruebas más concluyentes, no situarían a Wii U "ligeramente" por encima de Xbox 360 y PS3 como algunas fuentes habían sugerido, sino con una superioridad bastante más notable.